Posebna zbirka gradiva za bralce z bralnimi težavami v Kosovelovi knjižnici Sežana.
Pravica do branja ne sme biti omejena. Dostop do branja mora biti omogočen vsem, z ustreznimi prilagoditvami tudi tistim, ki se soočajo z bralnimi težavami oziroma ovirami. Kosovelova knjižnica Sežana v tem prispevku predstavlja svojo posebno zbirko gradiva za osebe z bralnimi težavami, ki jo je, prav zaradi njene posebnosti, poimenovala Nekaj posebnega.
Branje je temeljna veščina, ki posameznika spremlja skozi vse življenje. Ima ključno vlogo v procesu izobraževanja, dela in življenja v družbi nasploh. Nepogrešljivo je tako pri pridobivanju novih znanj kot tudi v vsakdanjem življenju. »Kot eno temeljnih orodij za delovanje družbe in posameznika sta branje in pismenost neločljiv del skoraj vseh področij človekovega življenja in delovanja ter tudi razvojno usmerjena procesa z naraščajočim družbenim pomenom, saj od posameznika zahtevata stalno učenje, napredovanje in prilagajanje bodisi zaradi različnih bralnih okoliščin bodisi zaradi spreminjajočih se tehnologij« (Vilar, 2017, str. 19).
Branje je pravica vseh, zagotavljanje pogojev za dostop do branja in razumljivih informacij pa je eden izmed temeljev vključujoče družbe. Bralne težave oziroma ovire se lahko pojavijo v vseh življenjskih obdobjih. Kažejo se lahko v slabših bralnih veščinah ali težavah pri razumevanju prebranega.
Splošne knjižnice imajo ključno vlogo pri spodbujanju bralne kulture in razvijanju bralnih navad pri posameznikih vseh starosti. »Splošne knjižnice so prostori, kjer je vsakemu članu skupnosti omogočen dostop do znanja, idej in verodostojnih informacij in kjer se ljudje lahko povezujejo, učijo in razmišljajo. S proaktivnimi in inovativnimi pristopi slovenske splošne knjižnice omogočajo razvoj posameznika ter gradijo demokratično, trajnostno naravnano in vključujočo družbo znanja« (Eržen idr., 2022, str. 6).
Kot ugotavlja Rampih (2010, str. 84), mora splošna knjižnica oblikovati knjižnično zbirko, ki bo vsem prebivalcem omogočala enak dostop do knjižničnega gradiva, pri tem pa je potrebno upoštevati tudi specifične potrebe uporabnikov po določenih vrstah gradiva.