BREZČASNI OBLIKOVALEC IN ČASTITELJ NARAVE
Kogoj se je izraziteje obrnil k človeku, porabniku, in zanj začel razvijati izdelke pod skupno oznako – Nature Design.
»Delal sem tudi z umetnimi materiali. Pravzaprav je vse pridobljeno na Zemlji, naravno. Navsezadnje so umetni materiali pridobljeni iz nafte, ki je del narave. Toda transformacija mora biti dobra. Kakšna kakovostna plastika je lahko zelo dober material, vendar mora biti zelo dobro uporabljena. Sicer pa so naravni materiali za naravo najboljši, ker imajo najboljšo vibracijo za človeka in njegovo zdravje.« (Marin, J. Nepodrejene vizije. Naš dom, december 2010/januar 2011, št. 6, str. 24–27.)
Oskar Kogoj poudarja, da industrijskega oblikovanja ni mogoče razmejiti od umetnosti, njegovo bistvo pa je, da služi človeku. Umetnost je za Kogoja nekaj, kar moraš iskati v sebi in biti zvest samemu sebi, samodiscipliniran – le tako prodreš v skrivnost umetnosti. Intelektualnost in duhovnost se morata razvijati vzporedno. Vsak Kogojev izdelek je plod notranjega jaza, raziskovanja, kreativnosti in inovativnosti, njegovo oblikovanje je prefinjeno in uteleša kozmičnost človeka, zgodba vsakega izdelka pa spoj med tradicijo in duhovno ikonografijo ter trenutkom sedanjosti, v katerem vedno misli na človeka.
Kogoj, ki svoje vedenje in kreativnost črpa iz slovenske in tuje kulturne dediščine, pravi, da so »naši predniki /…/ intuitivno vedeli, da oblika pozitivno vpliva na razvoj! Tako je nastalo oblikovanje.«2 Sam pa definira oblikovanje kot sporočilo, duhovno sporočilo – skrivnosti, ki mu jih razodevajo narava in poglobljena duhovna spoznanja. Njegova ustvarjalna moč izhaja torej iz narave kot božjega izraza. Koncept njegovega naravnega oblikovanja pomeni, da je iz naravnih oblik ustvaril uporabne predmete, v katerih simboli poudarjajo duhovno razsežnost izdelka, pri tem pa kot oblikovalec daje prednost tako formi kot vsebini, pri čemer fizično povezuje z duhovnim.
»Namesto da bi napisal knjigo, izdelam predmet. To je moj princip,«3 pravi, ko je govora o poteku njegovega oblikovanja. Oblikovanje je zanj miselno delovanje človeka, misel pa seštevek razuma in čustev – energija, s katero človek proizvede najrazličnejše konstrukte. Prav miselni proces pa je tisti, ki traja vse življenje. Ko pa pride pravi trenutek, se misli, znanje, umetnost in oblikovanje združijo v celoto – tako nastane izdelek.
Nature Design je nastal z velikim občutkom in čaščenjem narave, vse v tem ciklu je povezano z njo, tako materiali kot tudi oblike. Delovanje Nature Design Kogoj v slovenski jezik prevede kot Narava oblikuje. Naravni materiali in mehke oblike posnemajo naravo, filozofija njegovega oblikovanja pa izhaja iz spoštovanja naravnih zakonitosti. Izdelki linije Nature Design so ročno izdelani. Kogoj poudarja, da je pravi oblikovalec tisti, ki izkusi izdelek s svojimi rokami, da se ga dotakne z dušo. Najpogosteje sam izdela manjše profile in prototipe izdelkov, ki jih nato realizira v zamišljeni dimenziji. Proces kreiranja zajema dolgotrajno raziskovanje, proučevanje, eksperimentiranje, saj Kogoj pravi, da »oblikovanje ni zgolj teorija, pri oblikovanju gre za globlje znanje. Poznati je treba tehnologijo, procese, ekonomijo, poznati je treba mehanizme, pa tudi zakonitosti, ki so kompleksne.«4 Izdelki so narejeni iz naravnih materialov – porcelana, keramike, stekla, lesa, kovine, brona in kamna – so tehnološko dovršeni in nabiti s simboliko, v kateri je skrito znanje, predvsem pa so narejeni tako, da služijo človeku.
Opombe
1 Markovčič, K. Vsi smo bogovi, a danes še nerazviti. Ona, 4. 7. 2000, št. 26, str. 11–14.
2 Marin, J. Nepodrejene vizije. Naš dom, december 2010/januar 2011, št. 6, str. 24–27.
3 Ašič, A. Sesalnik za dekoracijo. Ambient, 1993, št. 1, str. 42–49.
Viri
Ašič, A. Sesalnik za dekoracijo. Ambient, 1993, št. 1, str. 42–49.
Marin, J. Nepodrejene vizije. Naš dom, december 2010/januar 2011, št. 6, str. 24–27.
Markovčič, K. Vsi smo bogovi, a danes še nerazviti. Ona, 4. 7. 2000, št. 26, str. 11–14.
Turk, M. Oskar Kogoj. Ognjišče, december 2009, št. 12.